Sisustajan ajatuksia...

Hei Ihanuudet!

Mieleni tekisi polkea jalkaa, hyppiä oikein olantakaa!
Voi flunssa sentään!

No, kauniit asiat aina helpottavat ja saavat ajatuksia muualle. Tänään pääsin taas mukaan lehtijuttuun ja samalla tuli siinä itsekin pohdittua kaikenlaista. 
On se aina niin jännä, mitä sitä esittelisi omasta kodistaan vai antaisiko asioiden ja esineiden puhua puolestaan. Joskus itse saattaa nähdä jonkin asian erityisenä, kun toiselle se ei välttämättä merkitse niin paljoa. Asioihin ja esineisiin liittyy tunteita, muistoja ja joskus vaikeitakin asioita.



Ennen toimittajan tuloa ehdin räpsiä kuvia kodistamme ja kuviin tuli ihanasti erilaisia valoja ja varjoja. Olen ottanut kuvat tarkoituksella vähän eri näkökulmista.

Toimittaja kysyi, olenko ollut koskaan hamstraaja? 
Mietin hetken ja taisin vastata nopeasti, että ehkä vähän joskus, mutta heräteostoja en ole useinkaan tehnyt. Nuorempana, kun alkoi tienata enemmän sitä oli hirmuisen onnellinen kun sai itse omalla rahalla ostettua sitä ja tätä. Tuli joskus hankittua ehkä vähän liikaakin... Silti olen aina ollut tyytyväinen siitä, että olen pystynyt luopumaan tavaroista.

Nyt kun tässä illan aikana olen pohtinut tuota kysymystä, tiedän vastauksen!
En ole, enkä ole ollut hamstraaja.
Olen vain hankkinut erilaisia mielestäni kauniita asioita, mitkä sillä hetkellä ovat tuntuneet tarpeellisilta. Mutta, niinkuin elämässä yleensäkin, asiat ja mieliteot muuttuvat. Tulee uusia kiinnostuksen kohteita... Silloin olen pystynyt luopumaan vanhasta ja hankkinut sitten taas uutta. 

Yhtä aikaa meillä ei kuitenkaan ole koskaan ollut valtavia tavaramääriä esillä, ehkä varastoituna kuitenkin.

Muutot ovat aika hyviä asioita muuttamaan mielitekoja ja silloin tulee myös luovuttua tavaroista. Paljon olen myös myynyt kirppiksillä, lahjoittanut ja antanut niitä tarvitseville. 
Viimeisimpänä olen luopunut tavaroista Puodin ja Sisustuskirppiksen avulla.

Tavaran luovuttamisen tunne on kerrassaan vapauttava!


Minulta kysyttiin myös, mikä on mielestäni kauhein sisustusmoka?
Mielestäni sellaista ei ole olemassakaan, vaikka tämän hetken lehdet huutavat tähdistä sun muista. 
Minun ajatuksissa jokainen saa tehdä kodistaan sellaisen kuin haluaa ilman, että siitä kannattaisi tehdä suurta numeroa tai osoitella sormella vääryyksille tai väärille valinnoille. 
Toinen ihminen kokee kodin lämmön ja turvan mukavaksi suuren tavaramäärän keskellä, toinen haluaa vain aivan vähäisen määrän ympärilleen. Toinen kylpee värikirjossa, toinen on vaalean ystävä.
Itse olen ehkä jotain näiden väliltä.

En ole koskaan sisustanut ainoastaan yhdellä tyylisuunnalla. Olen ollut rohkeasti oman tieni kulkija ja sisustanut kotiamme sillä ajatuksella, että siellä on hyvä ja rauhallinen olla. Toisena hetkenä siihen kuuluu enemmän tavaraa ja väriä, toisena ei.



Mielestäni hyvä vinkki "aloittelevalle sisustajalle" on sellainen, että lähtee poistamaan huoneesta tavaran kerrallaan. Samalla miettien, mistä voisi luopua.
Jos ei halua luopua siitä ihan kokonaan, laittaa sen ainakin laatikkoon ja poissa sisustuksesta.

Asioita kannattaa myös katsoa ulkopuolisen silmin ja kauempaa. Itse sisustaessa kävelen usein monen metrin päähän ja tarkastelen miltä luomukseni näyttää. 

Vaikka minäkin seuraan paljon erilaisia vinkkejä netistä ja lehdistä, en koskaan sisusta kotiani samalla tavalla. Poimin niistä parhaat palat ja sisustan sitä mukaa kun siivoan paikkoja. 
Ideoita vaan tulee ja olen niille armollinen! ♥


Idearikkaita unia, Sinulle!

10 kommenttia:

  1. Ihania kuvia ja kerrohan sitten missä lehdessä ja milloin sinusta voi lukea.Minä myös retuutan pannuhuoneeseen,vintille tavaroita pois tuodakseni ne joskus takasin esille.Siis sellaiset joita en raaski myydä tai antaa.( en ole hamstraaja :D )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oli tässä meidän pienessä aluelehdessä. Laitan juttua myös blogiin...

      Poista
  2. Oi kerro sit lisää :)
    Olen aika samanlainen sisustaja kuin sinä, on tavaraa poissa silmistä, juurikin ne ihanuudet joista en luovu. Paljon on annettu ja myyty, en pidä tavarapaljoudesta ja se varmaan näkyy blogissani näkyvistä kuvissa :D
    Välillä olen oikein koittamalla koittanut kerätä vaikka lehti kasaa ja ei onnistu minulta :D

    VastaaPoista
  3. Keväiset kuvat! Kerrohan sitten, missä lehdessä juttu julkaistaan?
    Minulla on tapana vuoden- puolentoista välein varsta kirppispöytä ja tyhjentää kotia myös sisustustarvikkeista ja tekstiileistä, joita en enää käytä. Toimii!

    VastaaPoista
  4. Minä teen välillä heräteostoksia :) Eilen Kärkkäisellä käydessä esim :) Aurinkoista viikonloppua ja blogissani on sinulle haaste ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin tuonne uudenpaan bloggaukseen korjauksen tuohon heräteostoskohtaan. ;)
      Haaste vastaanotettu!

      Poista
  5. Mukava kirjoitus, olen kanssasi samaa mieltä ja aika lailla siis samanlainen sisustaja taidan olla kuin sinä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, niin meillä taitaa olla aika sama maku! :)

      Poista

Kiitos, kun kirjoitit! Ajatukset lämmittävät sydäntäni!